Деякі положення психології щодо сприйняття площинних шрифтових композицій
DOI:
https://doi.org/10.32347/2221-9293.2019.15.117-129Ключові слова:
графічний дизайн, площинна композиція, шрифтове угруповання, знаковий образ, психологія, інформація, аркушева графіка.Анотація
В статті наведено основні положення по сприйняттю шрифтових груп і шрифтових композицій у графічному дизайні. Ці положення сформульовані на основі врахування психофізіологічних особливостей розпізнавання та оцінки зорових образів людиною. Акцентовано, що засвоєння інформації прямо пов'язане зі структурністю етапів сприйняття та засвоєння змісту, а також залежить від співвідношеннями шрифтових знаків і фонової підоснови. Розкрито принципи, засоби та прийоми художнього формоутворення, описано загальні закономірності організації знаків у цілісні угруповання в межах площини аркуша, що має задовольняти вимогам гармонії таких складових. На основі аналізу варіантів поєднання шрифтових знаків в окремі слова, рядки, колонки узагальнено і сформульовано найбільш важливі аспекти ефективності засвоєння текстової інформації.
Перспектива подальших досліджень полягає у використанні наведених основних положень психології сприйняття знаково-символьної шрифтової інформації в проектній практиці графічного дизайну, в науково-дослідній роботі з технічної естетики і мистецтвознавства.Посилання
Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие / Р. Арнхейм. – М.: Архитектура, 2007. – 391 с.
Боумен У. Графическое представление информации / У. Боумен. – М.: Мир, 1971. – 225 с.
Выгодский Л.С. Психология искусства / Л. Выгодский. – М.: Искусство, 1986. –503 с.
Ганзен В. А. Восприятие целостных объектов / В. А. Ганзен. – Л.: ЛГУ, 1974. – 151 с.
Кудин П.А. Психология восприятия и искусство плаката / П. А. Кудин, Б. Ф. Ломов, А. А. Митькин. – М.: Плакат, 1987. – 208 с.
Лаврентьева К. А. Текст и контекст в графическом дизайне (актуальные проблемы и тенденции визуализации текста): рукопис дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства / К. А. Лаврентьева. – Санкт-Петербург, 2008. – 151 с.
Пидоу Д. Геометрия и искусство / Д. Пидоу. – М.: Мир, 1979. – 336 с.
Психология. Учебник для гуманитарных вузов [ Под общ. ред. В.Н. Дружинина]. – СПб.: Питер, 2001. – С. 176 – 188.
Руубер Г.Г. О закономерностях художественного визуального восприятия / Г. Г. Руубер. – Таллин: Вангус, 1985. – 344 с.
Сомов Ю. С. Композиция в технике / Ю. С. Сомов. – [3-е изд.]. – М.: Машиностроение, 1987. – 288 с.
Шехтер М. С. Зрительное опознание / М. С. Шехтер. – М.: Педагогика, 1981. – 264 с.
Яковлєв М. Композиція + геометрія / М. Яковлєв. – К.: Каравела, 2007. – 240 с.
Яремчук О. Композиційні засади дизайну аркушевих шрифтових видань: рукопис дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства / Яремчук О. – Харків, 2012. – 268 с.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Mykola Yakovlev, Olena Yaremchuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).