Еволюція дизайну блузок жіночих в етнічному стилі
DOI:
https://doi.org/10.32347/2221-9293.2019.16.113-123Ключові слова:
дизайн одягу, етно-стиль, блузки, вишивка, покрій рукава.Анотація
У статті розглянуто передумови застосування етнічного стилю в дизайні сучасного жіночого одягу. Встановлено, що дизайн одягу в етно-стилі є важливою складовою ретроспективності й ековінтажу, які є одними з основних напрямків сучасного дизайну. Особливу зацікавленість для дослідження становить асортимент моделей жіночих блузок, оскільки сьогодні вони є невід'ємною складовою жіночого гардеробу, а їх прототип – сорочка, посідає чільне місце у етнічному костюмі різних народів.
Етнічні мотиви є багатим джерелом натхнення в дизайні одягу, вони використовуються у формі, силуеті, конструктивних і декоративних елементах одягу, а також в матеріалі, фурнітурі й оздобленні. У даній статті представлено результати дослідження еволюції формоутворення блузок жіночих у етнічному стилі, а саме: основні художньо-композиційні ознаки блузок в етно-стилі, які були модними протягом ХХ століття на теренах країн Західної Європи та у Сполучених Штатах Америки. Протягом ХХ ст. блузки в етнічному стилі були в моді у 1920-х, 1940-х і 1970-х роках, а також на початку ХХІ ст. При цьому змінювалися форми, силуети блузок, види декору. Визначено, що для блузок в етно-стилі були характерні: в 1920-х роках – сорочковий і суцільнокроєний покрої рукава, округла або квадратна горловина, оздоблення вишивкою по всій площині деталей переду і рукавів; в 1940-х роках – короткі рукави-ліхтарики, округла або квадратна горловина, оздоблення стрічками та вишивкою в області горловини і на рукавах; у 1970-х роках – сорочкові рукава і рукава покрою реглан, зборки по лінії горловини і низу рукавів, вишивка на кокетках, а також використання тканин з рисунком. На початку ХХІ ст. етно-стиль набуває нової інтерпретації в дизайні одягу та продовжує розвиватися.
Посилання
Чупріна Н.В. Система моди ХХ – початку ХХІ століття: проектні практики та чинники функціонування (європейський та український контексти) : дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.07 / КНУТД. Київ, 2019. 610с.
Чупріна Н.В., Гайова І.Л., Паламар К.І. Етнодизайн та його реалізація в сучасному проектуванні костюма та індустрії моди. Технології та дизайн, 2016. №3(20).
Білей-Рубан Н.В. Сєдоухова Є.В. Методологічні аспекти художнього проектування сучасного одягу на основі угорського костюму. Технології та дизайн. 2018. №3 (28).
Білей-Рубан Н.В., Сєдоухова Є.В., Козманко Г.Й. Дослідження етноособливостей угорського народного костюма для проектування сучасного жіночого одягу. Art and design. 2018. №1. С. 35-54.
Кокоріна Г.В., Кудрявцева Н.І. Наконечна М.А. Ознаки національної ідентифікації в костюмі народів В'єтнаму в контексті проблем проектування сучасного одягу. Технології та дизайн.2019. №1(30).
Кокоріна Г.В., Найденов В.В., Кухар Н.С. Экзотика восточной моды на службе у современного костюмного дизайна. Технології та дизайн, 2017. №1(22).
Губаль Н.Р., Винничук М.С, Колосниченко Е.В, Д.В. Выдолоб Д.В. Исследования этнических элементов племен Африки в процессе дизайн-проектирования коллекции женской одежды. Материалы и технологии. 2018. № 1. С. 81-87.
DeBerry-Spence Benét. Consumer creations of product meaning in the context of African-style clothing. Journal of the Academy of Marketing Science. September 2008, Volume 36, Issue 3, pp 395–408.
Xiaohui Sui, Chuanlan Liu. Conceptualizing Chinese-Style Clothing: Empirical Evidence from Top Chinese Ethnic Apparel Brands. IOWA State University. International textile and apparel association (ITAA) annual conference proceedings. 2018.
Wang Fu-rong, Zhang Zhi-chun. Research on the Clothing Culture in Tunbao. Journal of Henan Textile College. 2007. Issue 4.
Hylland Eriksen Thomas. Nationalism, Mauritian Style: Cultural Unity and Ethnic Diversity. Comparative Studies in Society and History. Volume 36, Issue 3. July 1994, pp. 549-574.
Darmenova R. National Kazakh clothing is the source of inspiration for modern designers in the simulation. Materials of the conference "Education and science without borders". 2013. Issues. № 2.
Приходько-Кононенко І.О., Винничук М.С., Васильєва О.С., Пристав Т.В., Маслікова М.І. Художньо-декоративне оздоблення костюма народів Північної Америки як творче джерело для розробки колекції. Art and design. 2019. №4. С.132-143.
Рамазанова Х., Фарзалиев М. Искендерова Э. Исследование параметров строения и дизайна азербайджанских национальных платков келаган. Індустрія моди. 2019. №2.
Білей-Рубан Н.В., Сєдоухова Є.В., Петрусь Л.М, Полуда С.Н. Етнографічне дослідження народного строю Гуцульщини. Art and Design. 2019. №1. С. 44-58.
Кияшко М.С. Ніколаєва Т.В., Ніколаєва Т.І. Вивчення художньо-композиційних характеристик костюма трипільської культури в проектуванні сучасних колекцій одягу. Технології та дизайн. 2018. №2(27).
Кокоріна Г.В. Ретроспективний огляд етнічної тематики у творчості українських дизайнерів одягу. Технології та дизайн, 2015. №4 (17).
Колосніченко О.В., Норець М.В., Фролов І.В., Гайова І.Л. Застосування принципів гармонізації елементів українського національного костюма в процесі проектування сучасного одягу. Art and Design. 2018. №1. С. 75-82.
Мельник Л.М., Конотоп А.С., Кизимчук О.П. Застосування традиційних національних елементів оздоблення в сучасному одязі. Art and Design. 2018. №2. С. 51-58.
Нанн Джоан. История костюма, 1200-2000 / Джоан Нанн ; пер. с англ. Т. Супруновой. - М.: Астрель: АСТ, ‒ 2005. ‒ 343 с.
Колосніченко М.В., Зубкова Л.І., Пашкевич К.Л. та інші. Ергономіка і дизайн. Проектування сучасних видів одягу: Навчальний посібник. К.: ПП «НВЦ «Профі», 2014. 386 с.
1920s Blouses & Shirts History. Vintage Dancer : веб-сайт. URL: https://vintagedancer.com/1920s/blouses-of-the-1920s/ (дата звернення: 15.11.2019)
1920’s Bow Neck Blouses. TUESDAY STITCHES : веб-сайт. URL: https://tuesdaystitches.com/1920s-bow-neck-blouses/ (дата звернення: 15.11.2019)
1940s Blouses, Shirts and Tops Fashion History. Vintage Dancer : веб-сайт. URL: https://vintagedancer.com/1940s/1940s-blouses-shirts-tops/ / (дата звернення: 15.11.2019)
Peasant Blouses, 1940’s to 1950’s. witness2fashion : веб-сайт. URL: https://witness2fashion.wordpress.com/tag/peasant-influence-on-fashions-1930s-1937/ (дата звернення: 15.11.2019)
What Did Women Wear in the 1970s? Vintage Dancer : веб-сайт. URL: https://vintagedancer.com/1970s/1970s-fashion-history/ (дата звернення: 15.11.2019)
Etcy: веб-сайт. URL : https://www.etsy.com/ (дата звернення: 20.01.2020)
FARFETCH: веб-сайт. URL : https://www.farfetch.com/ua/designers/ women (дата звернення: 20.01.2020)
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Natalia Chuprina, Evgenia Golovchanska, Maria Vinnychuk, Olena Slytyuk, Marina Kolosnichenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).